Od kilku lat to o czym najczęściej mówi się w organizacjach to ZMIANA. Zmianę odmienia się przez wszystkie przypadki „jedyna stała, to zmiana”, „tylko zmiana jest pewna”, „szykują się zmiany”, „czy jesteśmy gotowi na zmiany”, „zarządzanie zmianą”, „przywództwo w czasie zmian”, „zmiana czy transformacja”… Zmiana towarzyszy nam na co dzień.
Kluczową rolę w zmianie odgrywamy my sami. Każdy z nas przechodzi przez „proces zmiany”. Zaczynając od strachu co będzie dalej, poprzez opór przed tym że będzie inaczej a raczej, że nie będzie już tak jak do tej pory. Aż po szukanie dla siebie dobrych stron nowej rzeczywistości i budowanie siebie w niej od nowa, a finalnie pogodzenie się z nowym stanem rzeczy. Miarą skuteczności radzenia sobie ze zmianą jest to, jak szybko jesteśmy w stanie prawdziwie adaptować się do nowych warunków.
Nasza Korporacja (UTC) zdefiniowała takie zachowania, które nie tylko pomagają być gotowym na zmiany, ale także zapewniają, że lepiej sobie z nimi radzimy kiedy trwają.
Zachowania które pomagają – Przyspieszacze Sukcesu (Success Accelerators):
Inspirowanie i dawanie mocy do działania |
|
Budowanie Zaufania |
|
Prowadzenie Zmian i Innowacyjność |
|
Doskonałość w kulturze pro Klienckiej |
|
Zachowania które przeszkadzają, a w skrajnych przypadkach blokują możliwość skutecznego radzenia sobie w środowisku zmian:
- Arogancja, lekceważenie, dystans
- Brak empatii, bycie niemiłym
- Brak reakcji na informację zwrotną
- Obór na zmiany; awersja do ryzyka
- Nadmierne kierowanie i kontrolowanie
- Brak ducha współpracy
Co prawda powyższy model zachowań dedykowany jest liderom, jednak jego elementy są dostępne dla każdego i warto się nimi zainspirować. Niech będą naszymi drogowskazami do tego jak rozwijać kulturę naszej organizacji zaczynając od pracy nad samym sobą.
Czego i Państwu i sobie nieustannie życzę 🙂
Autor: Kaja Zielonka-Foryś (Dyrektor Personalna)